Ismertető a pedagógiai szakszolgálat által nyújtott szolgáltatásokról

Tisztelt Szülők!

Az alábbiakban a KLIK Debreceni Tankerület által összeállított ismertetőt olvashatják.

Ismertető a pedagógiai szakszolgálat által nyújtott szolgáltatásokról

Alapfeladat, mely szerint a szülő és a pedagógus nevelő munkáját, valamint a nevelési-oktatási intézmény feladatainak ellátását a pedagógiai szakszolgálat segíti.
Tagintézményünk alapfeladatai:
– gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás
– fejlesztő nevelés
– tankerületi szakértői bizottsági tevékenység
– nevelési tanácsadás
– logopédiai ellátás
– gyógytestnevelés
– iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás koordinálása
– kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása
Szolgáltatás kérése (postai úton):
Fenntartó:

MEGYEKÖZPONTI TANKERÜLET
KLEBELSBERG INTÉZMÉNYFENNTARTÓ KÖZPONT DEBRECENI TANKERÜLETE
4026 Debrecen, Kálvin tér 11. II/220
Pappné Gyulai Katalin tankerületi igazgató
katalin.gyulai@klik.gov.hu
Sári Péterné szakszolgálati referens
peterne.sari@klik.gov.hu
tel:52 /550 227

HAJDÚ-BIHAR MEGYEI PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLAT SZÉKHELYINTÉZMÉNYE
4029. Debrecen, Monti Ezredes u. 7.
Főigazgató titkárság: 52 342-494
hbmpsz.foig@gmail.com

HAJDÚ-BIHAR MEGYEI PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLAT DEBRECEN TAGINTÉZMÉNYE
4034 Debrecen, Faraktár utca 65.
4032 Debrecen, Jerikó utca 17-21.
pedagogia@intezmeny.debrecen.hu
A tankerületben működő valamennyi nevelési-oktatási intézménnyel együttműködünk
Az együttműködés főbb elemei:
– a pedagógiai szolgálat megkeresése alapján szakértői szakvéleményt készítünk, indokolt esetben rendszeres ellátást biztosítunk a gyermekeknek, tanulóknak, szülőknek, pedagógusoknak
– a kapcsolattartás módja kölcsönös az intézmény és a pedagógus között
– az intézményvezetőkkel egyeztetve minden tanév kezdetekor szűrővizsgálatok történnek a nevelési-oktatási intézményekben, a szükséges további vizsgálatokat a tanév során folyamatosan végezzük
– a kihelyezett szolgáltatásokról, illetve a Pedagógiai Szakszolgálatban történő terápiák módjáról és gyakoriságáról az adott tanév igényeinek és tárgyi feltételeinek figyelembe vételével állapodunk meg
– szűrővizsgálatok tervezése, szervezése, végzése,
– terápiás foglalkozások tartása a felméréseknek megfelelően intézményünkben, illetve szükség és lehetőség szerint kihelyezett szolgáltatásként.
– logopédiai szűrés (1-3. osztály) terápia, fejlesztő foglalkozás,
– óvoda-és iskolapszichológiai szolgáltatás,
– a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek vizsgálata,
– iskolaérettségi vizsgálatok,
– szakértői BTM kontroll vizsgálatok figyelemmel kísérése, a gyermekek, tanulók behívása a törvényességi rendnek megfelelően,
– kapcsolattartás a megyei szakértői bizottsággal a BTM és SNI diagnózis érdekében,
– tehetséggondozás,
– gyógytestnevelés szervezése, tájékoztatás félévenként a teljesítmény értékelése,
– az intézmények felkérésére a szakemberek kihelyezett szülői értekezleteket tartanak (iskolaérettség kritériumai, fejlesztő terápiák, módszerek, szakanyagok ismertetése),
– a gyermek érdekében kapcsolatot tartunk fenn a pedagógusokkal, a gyermek- és ifjúságvédelmi megbízottal
– tájékoztatjuk a gyermekkel foglalkozó pedagógusokat a panasz okáról és a megszüntetés érdekében javaslatot teszünk a konkrét tennivalókról. A javaslat a gyermekkel való speciális bánásmódra vonatkozik.
A tankerületi szakértői bizottság feladata nevelési – oktatási intézményekre vonatkozóan:
– a beilleszkedési, a tanulási, a magatartási nehézség megállapítása vagy kizárása és az ehhez kapcsolódó felülvizsgálatok elvégzése,
– a gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének megállapítása.
– ha a tankerületi szakértői bizottság megítélése szerint a gyermeknél a sajátos nevelési igény valószínűsíthető, saját vizsgálatának dokumentációját és annak eredményeit, a vizsgálat alapján tett megállapításait, valamint a rendelkezésükre álló egyéb iratokat megküldi a megyei szakértői bizottság részére

Szakértői vizsgálat iránti kérelem
– a szülő kérelmére,
– ha az eljárást nem a szülő kezdeményezi, a szülő egyetértésével indul
– azon feladatellátási helyénél kérhető vagy kezdeményezhető, amelynek működési körzetében a gyermek, tanuló lakóhellyel, ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkezik, vagy amelynek működési körzetében a gyermek, tanuló intézményes ellátásban részesül
– ha a gyermek óvodai nevelésben, iskolai nevelésben, oktatásban részesül, az óvoda, az iskola köteles közreműködni a 15/2013 EMMI rendelet 1. számú melléklet szerinti vizsgálat iránti kérelem elkészítésében
Beküldési határidő:
– folyamatosan adott tanév március 31. napjáig
– Az Nkt. 56. § (1) bekezdése alapján egyes tantárgyakból, tantárgyrészekből a tanuló teljesítményének az értékelése, minősítése alóli mentesítés céljából szakértői vizsgálat indítható:
– a) az iskolai nevelés-oktatás első-hatodik évfolyamán az adott tanév január 31-éig szükség szerint bármikor,
– b) az a) pontban meghatározott évfolyamokra vonatkozóan meghatározott határnapot követően annak a tanévnek a március 31. napjáig, amelyben a tanuló az adott tantárgy tanulását megkezdte.
– későbbi időpontban csak a kiskorú tanuló szülője, illetve a nagykorú tanuló kezdeményezheti. A vizsgálati kérelemhez csatolni kell az érintett iskola igazgatójának a vizsgálat szükségességével kapcsolatos egyetértő nyilatkozatát. Az iskola igazgatója a döntéséhez beszerzi a tanuló osztályfőnöke és az adott tantárgyat tanító pedagógus véleményét
A vizsgálati kérelem benyújtásához szükséges dokumentumok:
a) 15/2013 EMMI rendelet 1. sz. melléklete – Szakértői vizsgálat iránti kérelem;
b) 15/2013 EMMI rendelet 4. sz. melléklete – Adatlap a fejlődési szint megítéléséhez az iskolai felkészítés elősegítésére;
c) pedagógiai vélemény
Ha a szülő nem jelenik meg gyermekével a szakértői vizsgálat megjelölt időpontjában, úgy második vizsgálati időpont meghatározása történik. Amennyiben a második vizsgálati időpontban sem jelenik meg a szülő gyermekével, – a gyermek, tanuló érdekében – a szakértői bizottság vezetője közigazgatási hatósági eljárás megindítását kezdeményezi a gyermek lakóhelye, tartózkodási helye szerint illetékes járási hivatalnál.
Felülvizsgálat:
– 1. alapvizsgálat után 1 éven belül
– felülvizsgálatok után 3 évente
– felülvizsgálati kötelezettség a tanuló 16. életévének betöltéséig tart
Értékelés és minősítés alóli felmentés:
56. § (1) A tanulót, ha egyéni adottsága, fejlettsége szükségessé teszi, a szakértői bizottság véleménye alapján az igazgató mentesíti – igazgatói határozatot kell hozni
– helyette szöveges értékelés és minősítés alkalmazandó 56§(1)a)b)
– Az érettségi vizsgán – a vizsgaszabályzatban meghatározottak szerint – másik tantárgyat választhat 56§(2)a)b)
Fejlesztő foglalkozás:
Ha a gyermek, a tanuló beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzd, fejlesztő foglalkoztatásra jogosult. Nkt. 47. § (8)
Megvalósításának keretei:
– a nevelési tanácsadás,
– az iskolai nevelés és oktatás,
– a kollégiumi nevelés és oktatás keretében
– eredményes felkészítésére szolgáló, differenciált fejlesztést biztosító heti 1-2 alkalommal, 1-3 fős foglalkozások alkalmával Nkt. 26§(5)

Szakértői vélemény érvényessége:
– megjelölt tanév augusztus 31. napjáig
Pedagógiai Szakszolgálat szakembereinek feladatai szolgáltatásonként:

Pszichológus feladata:
1. Iskolapszichológusi szolgáltatás (Iskolákba utazással)
– egyéni és csoportos foglalkozások
– rendhagyó osztályfőnöki órák
– óramegfigyelések
– részt vesz szülői értekezleten
– részt vesz nevelőtestületi értekezleten
– az előbbi kettőn előadásokat tart
– folyamatos pedagógusi és szülői konzultáció, tájékoztatás az ellátott tanulókról
– az iskolákkal fennálló partnerkapcsolat fenntartása
2. Tehetséggondozói szolgáltatás (Iskolákba utazással)
– főként csoportos foglalkozások (komplex tehetséggondozás vagy csak tanulásmódszertan, az intézmény igényeihez igazodva) tartása
– folyamatos pedagógusi és szülői konzultáció, tájékoztatás az ellátott tanulókról
– tehetséggondozási terv, tematika és a tanulói beválogatás közös kidolgozása az iskolaigazgatókkal, pedagógusokkal
– korai tehetség-felismerés, tehetségazonosítás, amelynek során a tehetség életkori megjelenését figyelembe kell venni,
– a tehetséges gyermek személyiségfejlődésének támogatása, szükség esetén további megsegítésre irányítás,
– önismereti csoport szervezése és vezetése a tehetséges gyermekek részére,
– tanácsadás, támogatás a szülőnek,
– konzultáció a pedagógus részére,
– közös tehetség-tanácsadási fórum szervezése,
– speciális tehetségprogramban való részvételre javaslat adása,
– a tehetségazonosítás, a tehetséggondozás feladatát ellátó pszichológus szakmai kapcsolatot tart a feladat-ellátási körzetében működő tehetségfejlesztő programok vezetőivel és az iskolapszichológussal, óvodapszichológussal,
– javaslatot tesz a tanuló számára a tehetségprogramba történő bekapcsolódásra,
– kimeneti mérések elvégzése,
– kapcsolatot tart a nevelési-oktatási intézmények iskolapszichológusaival, óvodapszichológusaival,

3. Nevelési tanácsadás keretein belül ( Pedagógiai Szakszolgálatnál helyben)

Pszichológus feladata:
– a szülővel az első problémafeltáró beszélgetés lebonyolítása, a gyermek, a tanuló adaptív viselkedésének, szociális érettségének felmérése, ennek eredményeképpen tanácsadásban részesítés vagy a szakszolgálati ellátásba vétel szükségességének meghatározása,
– segítség nyújtása a tanuló iskolai neveléséhez és oktatásához, ha a gyermek, tanuló egyéni adottsága, fejlettsége, képessége, tehetsége, fejlődésének üteme indokolja,
– pszichés állapot feltárását célzó vizsgálat végezése és szakértői vélemény készítése a szülő, gyermekjóléti alapellátást végző intézmények kérésére,
– pszichológiai támogatást, fejlesztést, terápiás gondozást nyújt a tanulónak, támogatja a család nevelő, a pedagógus nevelő és oktató munkáját, szükség esetén segíti a nevelési-oktatási intézmények és a család kapcsolattartását
– folyamatdiagnosztikai célú pszichológiai vizsgálatot, valamint gondozást végez,
– terápiás ellátást, korrektív megsegítést nyújt a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján a nevelési tanácsadás keretében fejlesztésben részesülő gyermekek, tanulók számára,
– pszichológiai, tanácsadást biztosít, és konzultációs lehetőséget nyújt a gyermekek, a tanulók szülei, pedagógusai részére.
– biztosítja a kapcsolattartást a különleges bánásmód keretében történő ellátást szervező, irányító, ellátó intézményekkel, szakemberekkel.

Gyógypedagógus feladata:
– segítség nyújtása a tanuló iskolai neveléséhez és oktatásához, ha a gyermek, tanuló egyéni adottsága, fejlettsége, képessége, tehetsége, fejlődésének üteme indokolja,
– fejlesztést, terápiás gondozást nyújt a tanulónak, támogatja a család nevelő, a pedagógus nevelő és oktató munkáját, szükség esetén segíti a nevelési-oktatási intézmények és a család kapcsolattartását
– folyamatdiagnosztikai célú gyógypedagógiai-pedagógiai vizsgálatot, valamint gondozást végez,
– terápiás ellátást, korrektív megsegítést nyújt a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján a nevelési tanácsadás keretében fejlesztésben részesülő tanulók számára,
– gyógypedagógiai, pedagógiai tanácsadást biztosít, és konzultációs lehetőséget nyújt a gyermekek, a tanulók szülei, pedagógusai részére

4. Logopédiai ellátás
Logopédus feladata:
– Elvégzi az óvodai nevelésben részt vevő, ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének alapvizsgálatát, szűrését, és ennek eredménye alapján szükség szerint kezdeményezi a gyermek további pedagógiai, pszichológiai, orvosi vizsgálatát.
– Szülői kérés, a nevelési tanácsadás, vagy más szakellátó intézmény javaslata alapján végzi az óvodás és iskolás korosztályhoz tartozó gyermekek, tanulók logopédiai alapvizsgálatát.
– ellátási körzetében logopédiai terápiát, fejlesztést igénybevevő gyermekek, tanulók részére egyénre szabott terápiás tervet készít, és biztosítja a logopédiai terápiás foglalkozásokat hetente két alkalommal egyéni foglalkozás, illetve legfeljebb hat gyermekből, tanulóból álló csoportfoglalkozás keretében.
– fejleszti a gyermekek beszédkészségét, javítja a hanghibákat, beszédindítást végez.
– diszlexia-veszélyeztetett gyermekek, és diszlexiás tanulók részére diszlexia prevenciós és diszlexia reedukációs terápiákat vezet, követi, segíti a fenti körbe tartozó gondozottak óvodai, iskolai ellátását

5. Gyógytestnevelés
Gyógytestnevelő feladata
– Szakorvosi javaslat alapján végzi a gyermekek/tanulók speciális egészségügyi célú testnevelési foglalkoztatását egyéni vagy csoportos formában.
– Gondozási igényfelmérést végez (orvosi vizsgálat alapján), elkészíti a tanulók egyéni fejlesztési tervét. Egyéni fejlesztési terv a II/c kategóriás gyerekek esetében készül.
– Optimális szintre fejleszti a tanulók térbeli, tájékozódó és mozgásos alkalmazkodó készségét, állóképességét, felkészíti őket az egészséges életmódra, törekszik a készségek fejlesztésére, a tünetek, panaszok csökkentésére.
– Együttműködik a szülővel, a nevelési-oktatási intézmény vezetésével, az iskolai testnevelővel, az iskola-egészségügy munkatársaival

Az oldalt a www.markjanos.hu készítette.
Powered by WordPress | Designed by: WordPress Themes | Thanks to best wordpress themes, Find WordPress Themes and Themes Directory