Nevelő-oktató munkát közvetlenül segítők – Helyi értékelési szabályzat
A nevelő – oktató munkát segítők feladatköre, szakképzettsége
2024/25-ös tanév
Nevelő-oktató munkát közvetlenül segítők | ||
Bagi Anna | tanító-rajz szakkollégium, család és gyermekvédelem pedagógiája szakvizsga | pedagógiai asszisztens gyermekvédelmi feladatokkal |
Debreceni Bálint | általános rendszergazda | rendszergazda |
Csarnainé Takács Erzsébet |
pénzügy-számviteli felsőfokú végzettség | iskolatitkár |
Dánné Szabó Edit | érettségi, pedagógiai asszisztens | iskolatitkár |
Györke Szabolcs | pedagógiai asszisztens | laboráns |
Lakatosné Kovács Csilla | pedagógiai asszisztens | pedagógiai asszisztens |
A pedagógus szakképzettséggel rendelkező
nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben
foglalkoztatottakra vonatkozó helyi értékelési szabályzat
- Jelen szabályzat a Debreceni Petőfi Sándor Általános Iskola és AMI (4030 Debrecen, Szabó Kálmán u. 3-5.) és a vele munkaviszonyban/köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló, pedagógus szakképzettséggel rendelkező nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatottakra terjed ki.
Jogszabályi alapja a 326/2013. (VIII.30.) Kormányrendelet 8.§ (1a) és (1b) bekezdése, 9.§-a.
- Jelen szabályzat alkalmazásában
– gyakornok: a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet alapján Gyakornok fokozatba besorolt nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott személy,
– intézményvezető: a köznevelési intézmény vezetője,
– közvetlen felettes: a köznevelési intézmény Szervezeti és Működési Szabályzata alapján a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott munkaköri leírásában közvetlen felettesként megjelölt személy,
– mentor: a gyakornok szakmai fejlődését segítő, az intézményvezető által kijelölt, pedagógus vagy nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott személy.
- A gyakornokokra vonatkozó, a minősítés alapjául szolgáló, a munkáltató szervezetéhez és a betöltött munkakör követelményeihez kapcsolódó szakmai követelményrendszer
3.1. A pedagógus szakképzettséghez kapcsolódó követelmény a hospitálás: a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott nevelési, vagy tanítási félévenként legalább öt, pedagógus szakképzettségének megfelelő tanórát vagy foglalkozást köteles látogatni.
3.2. A betöltött nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörhöz kapcsolódó követelmények
3.2.1. A gyakornok ismerje meg:
– a köznevelési intézmény hagyományait, történetét, szervezeti felépítését, tevékenységét,
– az intézményi dokumentumokat (pedagógiai program, szervezeti és működési szabályzat, házirend, munkaterv),
– a tanügyigazgatási dokumentumokat, ezek alkalmazásának módját,
– a munkavédelemre, balesetvédelemre, tűzvédelemre vonatkozó általános szabályokat,
– a gyermekek, tanulók, szülők, pedagógusok törvényben meghatározott jogait és kötelezettségeit,
– a fenntartói irányítással kapcsolatos általános rendelkezéseket,
– az intézményre vonatkozó főbb jogszabályokat.
3.2.2. A gyakornok a munkajogi szabályoknak megfelelően lássa el munkaköri kötelezettségeit.
- A minősítés szempontjai és a teljesítmény mérésének módja
4.1. A hospitálás
A hospitáláson való részvételt a meglátogatott tanórát vagy foglalkozást tartó pedagógus, valamint – ha a hospitálás nem a gyakornokot foglalkoztató intézményben történt – az intézményvezető az aláírásával igazolja.
4.1.1. A hospitálási napló tartalmazza:
– a tanóra vagy foglalkozás időpontját, helyét, az azt tartó pedagógus nevét, tárgyát illetve témáját,
– a tanóra, foglalkozás menetének leírását,
– a tanóra, foglalkozás pedagógus által megfogalmazott céljait,
– a tanóra, foglalkozás céljának megvalósulásával kapcsolatos gyakornoki értékelést, a tapasztalatok, tanulságok megfogalmazását.
4.1.2. A hospitálási naplót a tanórát, foglalkozást követő 30 napon belül el kell készíteni és azt a mentornak be kell mutatni.
4.2. A szakmai követelmények teljesítésének mérése
A gyakornok köteles számot adni a megismert dokumentumokról.
Munkateljesítményét a következő szempontok szerint kell értékelni:
– A munkakör ellátása szempontjából szükséges szakmai ismeretek
– A munkakör ellátása során végzett szakmai, gyakorlati munka
– A szakmai munkával kapcsolatos problémamegoldó képesség
– A munkavégzéssel kapcsolatos felelősség és hivatástudat
– A munkavégzéssel kapcsolatos pontosság, szorgalom, igyekezet
Az egyes szempontokra a következő értékelés és pontszám adható:
Kiemelkedő (3 pont) – Megfelelő (2 pont)- Kevéssé megfelelő (1 pont) – Nem megfelelő (0 pont)
A pontszámok alapján a gyakornok munkájának értékelése lehet:
– kiválóan alkalmas (80-100%) – alkalmas (60-79%)
– kevéssé alkalmas (30-59%) – alkalmatlan (30% alatt)
4.3. A gyakornok a Pedagógus I. fokozatba sorolás feltételeit teljesítette, ha:
– az előírt számú hospitáláson részt vett,
– a hospitálási naplót hiánytalanul vezette, és
– a szakmai munka értékelése legalább „kevéssé alkalmas” eredményt ért el.
- A minősítési követelmények teljesítésével és a teljesítmény mérésével összefüggő eljárási rend
5.1. A gyakornok a hospitálás igazolását, a hospitálási naplót az intézményvezetőnek köteles bemutatni a szakmai munka értékelését megelőzően.
5.2. A mentor írásban beszámol a gyakornok fejlődéséről, szövegesen értékeli teljesítményét, szervezetbe való beilleszkedésének sikerességét, a szükséges dokumentumok megismerését.
5.3. A szakmai munka értékelését az intézményvezető a mentor beszámolója és a közvetlen vezető véleményének kikérése alapján írásban végzi el, a gyakornoki idő lejártát megelőző 60 napon belül. A minősítő lapot az intézményvezető, a mentor és a gyakornok írja alá.
5.4. Az intézményvezető írásos igazolást készít arról, hogy a gyakornok a Pedagógus I. fokozatba sorolás feltételeit teljesítette-e, és ezt továbbítja az Oktatási Hivatal részére.
5.5. Az átsorolást az Oktatási Hivatal által kiállított tanúsítvány alapján kell elvégezni.
- Jelen szabályzat az alkalmazotti közösség véleményezése után, 2016. október 1-től hatályos. Módosítása a Púétv. hatályba lépése miatt 2024. január 1-től lép érvénybe.
Debrecen, 2023. december 21.
Komáromi Julianna
főigazgató