Szakkörök igénybevétele, mindennapos testedzés lehetősége
Szakkörök igénybevételének lehetősége, mindennapos testedzés lehetősége
Részlet a Szervezeti és Működési Szabályzatból
6.3. A tanórán kívüli foglalkozások
A tantárgyi struktúrát alapvetően az intézmény pedagógiai prioritásai és a nevelőtestület szakmai felkészültsége, erősségei, az intézményhasználók elvárásai határozzák meg a rendelkezésre álló időkeret határain belül.
Az összes óraszámból megmaradó időkeret terhére szakköröket, pedagógiai tartalmú egyéb foglalkozásokat szervezünk:
Az intézményben a tanulók számára az alábbi –az iskola által vagy az iskola közreműködésével szervezett- tanórán kívüli rendszeres és alkalomszerű foglalkozások működnek, melyek helyét és időpontját a tanév kezdetén a főigazgató-helyettesek rögzítik:
A tantárgyi struktúrát alapvetően az intézmény pedagógiai prioritásai és a nevelőtestület szakmai felkészültsége, erősségei, az intézményhasználók elvárásai határozzák meg a rendelkezésre álló időkeret (nemzeti köznevelési törvény 6. melléklete) határain belül.
Az összes óraszámból megmaradó időkeret terhére szakköröket, pedagógiai tartalmú egyéb foglalkozásokat szervezünk:
– énekkar
– sportköri foglalkozások – tömegsport foglalkozások 4+2 sportcsoportban, 2 óra/hét/sportcsoport
– dráma szakkör
– kézműves szakkör
– tantárgyi tehetséggondozó szakkörök
– a városi tehetséggondozó program 7 moduljának foglalkozásai
– felzárkóztató csoportok
– tanulás tanítása, tanulószoba
– önismereti szakkör
– idegen nyelvi szakkörök
– idegen nyelvi nyelvvizsga előkészítő csoport
– második idegen nyelv (7.-8. évfolyamon)
– táblás játékok/sakk szakkör
– néptánc/társastánc szakkör
– kulturált életvitel (étkezés, társas kapcsolatok, szervezett szabadidő)
– rajzszakkör
– grafika irányultságú osztályok esetében egyéni programok kialakítása mellett
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
|
plusz óra/hét |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
– informatika orientáció a német nyelvet tanuló, évfolyamonkénti egy osztályban:
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
|
plusz óra/hét |
1/félévtől |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
6.4. A tanulás tanítása, tanulószoba működésére vonatkozó általános szabályok
A felvétel a szülő írásbeli kérelmére történik, melyet minden tanév május végéig juttat el az intézmény főigazgatójához. A vezető az előzetes kérelmek alapján szervezi meg a csoportokat. Indokolt esetben a szülő tanév közben is kérheti gyermeke délutáni elhelyezését. A kérelemnek az intézmény vezetője a csoportlétszám függvényében adhat helyt.
A délutáni tanulási és egyéb foglalkozásokra lehetőség szerint minden jelentkezőt fel kell venni. Amennyiben a létszám meghaladja a köznevelési törvényben előírt maximum létszámot, a felvételi kérelmek elbírálásakor előnyt élveznek azok a tanulók, akik
– napközbeni otthoni felügyelete nem biztosított
– mindkét szülője dolgozik
– hátrányos helyzetűek vagy veszélyeztetettek
– nehéz szociális körülmények között élnek
– szülője alacsony iskolai végzettsége miatt nem tud segíteni az otthoni tanulásban
Az egyéb foglalkozásokon is a házirend betartása kötelező. Azt a tanulót, aki rendszeresen eltávozik a foglalkozásról vagy a tanulási foglalkozást magatartásával zavarja, az intézmény vezetője kizárhatja a lehetőségből.
Az első évfolyamra jelentkezők a beiratkozással (mely az intézmény pedagógiai programjában foglaltak elfogadásának minősül) nyilatkoznak az alsó tagozatos egyéb foglalkozások teljes körű igénybevételéről (8-16 óráig).
6.5. Az egyéb tanórán kívüli foglalkozásokra vonatkozó általános szabályok
Minthogy az iskola nem egész napos iskolaként működik, egyedi kérelemmel a tanuló elengedhető a délutáni egyéb foglalkozásról. Ez a szabályozás a 2013/14-es tanévtől elsőként az első évfolyamra, majd felmenő rendszerben érvényes.
A tanórán kívüli foglalkozásokra való tanulói jelentkezés –a felzárkóztató foglalkozások és a fejlesztő foglalkozások kivételével- önkéntes, de a jelentkezést követően kötelező. A jelentkezés egy tanévre szól.
A felzárkóztató foglalkozásokra kötelezett tanulókat képességeik, tanulmányi eredményük alapján a tanítók, szaktanárok jelölik ki, a részvétel kötelező.
A fejlesztő foglalkozásra a fejlesztőpedagógus egyéni fejlesztési tervet készít, mely alapján egyénileg vagy kiscsoportban dolgozik a tanulókkal.
A sajátos nevelési igényű tanulók nevelését-oktatást gyógypedagógus bevonásával kell végezni, melyhez segítséget a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján az utazó gyógypedagógusi rendszer nyújt.
A tanórán kívüli foglalkozásokon való aktivitás tükröződhet a tanuló szorgalom és szaktárgyi osztályzatában.
Szakköröket a tanulók érdeklődésétől függően, a pedagógiai program alapján, az iskolai összes óratömeg lehetőségeinek figyelembe vételével indít az intézmény. A szakkörök térítésmentesek, a tanfolyamok önköltségesek.
Az énekkar a tantárgyfelosztásban meghatározott lehetőség szerint és időkeretben működik. Az énekkarba való belépés a kórusvezető javaslatára történik. A kilépés engedélyezését a szülő indoklással, írásban kérheti a főigazgatótól.
Az osztályfőnökök évente egy alkalommal, a munkatervben meghatározott időszakban osztálykirándulást szerveznek. A kirándulás tervezett helyszínét, pontos idejét a közösségi nevelés tanmenetben kell rögzíteni. Egy napnál hosszabb kirándulás csak a főigazgató engedélyével, alapesetben a hétvége felhasználásával, többletjuttatás fizetése nélkül szervezhető.
Az intézmény a tanulók fejlődésének elősegítése érdekében tanulmányi, sport és kulturális versenyeket szervez, ilyenekre benevez. A versenyek megszervezéséért, a tanulók felkészítéséért a szakmai munkaközösségek illetve a szaktanárok felelősek.
Az intézményben a területileg illetékes, bejegyzett egyházak hit- és erkölcstan oktatást szervezhetnek. A részvétel a tanulók számára önkéntes. A foglalkozásokhoz az intézmény tanítási rendjéhez igazodva az etika órák sávjában, az egyéb foglalkozások sávjában biztosít helyiséget. A tanulók hit- és erkölcstan oktatását az egyházak által kijelölt hitoktatók végzik.
6.6. A mindennapos testnevelés formái
Az intézmény a tanulók számára a mindennapi testnevelést a kötelező heti testnevelés órákon, ezen belül
1-2. évfolyamon heti 3 óra testnevelés, 1 óra néptánc, 1 óra szabadidősport-központú testnevelés
3-8. évfolyamon heti 3 óra testnevelés, 1 óra tartásjavító, rekreáció-központú testnevelés, 1 óra szabadidősport-központú testnevelés
keretei között biztosítjuk.
A délutáni idősávban az egyéb foglalkozások keretében sport-játék alkalmak szolgálják az egészséges életmód fejlesztését, célkitűzéseinek megvalósítását.
Az alapelvek és feladatok az intézmény pedagógiai programjának helyi tanterv részében szabályozottak.
A mindennapos testnevelés törvényes megszervezése érdekében a sportegyesületben igazolt, versenyengedély birtokában versenyszerűen sportolók május 30-ig (vagy keletkezésük után) benyújtják egyesületi igazolásukat, amely mentesíti őket hetente 2 foglalkozás látogatása alól, amennyiben a testnevelés óra a napi órarendben első vagy utolsó.
A tömegsport foglalkozások időtartamát a tantárgyfelosztás rögzíti. Az intézmény biztosítja, hogy a sportudvarok és a tornaterem kijelölt időpontokban, testnevelő tanár felügyelete mellett nyitva áll a tanulók számára hét minden munkanapján, a délutáni tömegsport foglalkozásokhoz való részvétel érdekében.